اخبار

هر آنچه که بايد از ويروس کرونا بدانيد - راه هاي پيشگيري

جهان در حال مبارزه با بزرگترين دشمن نامرئي خود در طول تاريخ است. دشمني که پير و جوان، زن و مرد، پولدار و يا فقير نميشناسد. نام اين دشمن خطرناک "ويروس کرونا (COVID-19) " است.
ارسال شده در: 1399/2/9

کروناويروس «جديد» چيست؟

کرونا ويروس جديد (CoV) نوعي جديد از ويروس است.

بيماري ايجاد شده با ويروس کرونا که به آن بيماري کرونا ???? (COVID-19) مي‌گويند، اولين بار در ووهان چين شناسايي شد. CO مخفف کرونا، VI مخفف ويروس و D  به معني بيماري (در انگليسي). قبلاً به اين بيماري «کروناويروس جديد ????» يا «nCoV-2019» مي‌گفتند.

ويروس COVID-19 ويروس جديدي بوده و به خانواده ويروس‌هايي همچون سارس (سندروم تنفسي حاد) و ساير سرماخوردگي‌هاي معمولي مرتبط است.    

 

ويروس COVID-19 چگونه منتشر مي‌شود؟

ويروس از طريق تماس مستقيم با قطره‌هاي تنفسي فرد آلوده (ازطريق سرفه و عطسه) و تماس با سطوح آلوده به ويروس منتقل مي‌شود. ويروس COVID-19 مي­تواند ساعت‌ها روي سطوح زنده بماند، ولي يک ضدعفوني ساده مي‌تواند آن را از بين ببرد.

 

علائم کروناويروس چيست؟

علائم شامل تب، سرفه و تنگي نفس است. در مواد حادتر عفونت مي‌تواند منجر به سينه پهلو (پنوموني يا همان عفونت ريه) يا مشکلات تنفسي گردد. در موارد نادر اين بيماري کشنده خواهد بود.

علائم بيماري شبيه آنفولانزا يا سرماخوردگي معمولي است، که بسيار شايع تر از COVID-19 هستند. به همين دليل براي تاييد اين که کسي COVID-19 گرفته باشد، بايستي آزمايش شود. نکته حائز اهميت اين است که اقدامات کليدي پيشگيرانه را به خاطر بسپاريم که عبارتند از شستشوي دست‌ها و رعايت موارد بهداشتي تنفسي (پوشاندن دهان به هنگام عطسه يا سرفه با دستمال يا آرنج خم شده، سپس انداختن دستمال داخل سطح آشغال در بسته). همچنين واکسن آنفولانزا نيز راه پيشگيري مناسبي است، بنابراين به ياد داشته باشيد که واکسيناسيون خود و فرزندان‌تان را به موقع انجام دهيد.

 

چگونه مي‌توان خطر عفونت را کاهش داد؟

با رعايت چهار مورد احتياطي زير مي‌توانيد جلوي خطر عفونت براي خود و خانواده‌تان را بگيريد:

1. دستهاي‌تان را مرتب با آب و صابون يا ژل ضدعفوني الکل‌دار بشوييد.

2. به هنگام عطسه يا سرفه جلوي دهان خود را با دستمال يا آرنج خم شده‌تان بگيريد، و دستمال را داخل سطح دربسته بياندازيد.

3. از تماس نزديک با کساني که سرما خورده‌اند يا علائمي شبيه آنفولانزا دارند اجتناب کنيد.

4. اگر خودتان يا کودکتان تب داريد، سرفه مي‌کنيد يا احساس مي‌کنيد مشکل تنفس داريد حتماً به دکتر مراجعه کنيد.

 

آيا بايد ماسک بزنم؟

چنانچه علائم تنفسي (سرفه يا عطسه) داريد، براي محافظت از ديگران استفاده از ماسک پزشکي توصيه مي‌شود. اگر هيچ‌گونه علائمي نداريد، نيازي به استفاده از ماسک نيست.

درصورت استفاده از ماسک، براي اطمينان از اثربخشي آن و جلوگيري از افزايش خطر انتقال ويروس، بايد از آن درست استفاده کرده و پس از استعمال نيز درست دفع نمود.

استفاده از ماسک به تنهايي براي جلوگيري از عفونت کافي نيست و بايستي با شستشوي مکرر دست‌ها، پوشاندن دهان به هنگام عطسه و سرفه، و جلوگيري از تماس نزديک با کساني که علائم سرماخوردگي يا آنفولانزا دارند (سرفه، عطسه، تب) همراه باشد. 

 

آيا COVID-19 روي کودکان تأثير مي گذارد؟

اين ويروس جديد است و ما هنوز نمي‌دانيم که چه تأثيري بر کودکان يا زنان باردار خواهد گذاشت. مي‌دانيم که امکان دارد افراد در هر سني به اين ويروس آلوده شوند، اما تاکنون موارد نسبتاً کمي از COVID-19 در بين کودکان گزارش شده است. ويروس در موارد نادر کشنده است، و تاکنون بيشتر موارد منجر به مرگ در ميان افراد پيرتر با بيماري‌هاي زمينه‌اي ديده شده است.  

 

اگر فرزندم علائم COVID-19 داشت چه کار کنم؟

حتماً درمان پزشکي را شروع کنيد، ولي به خاطر داشته باشيد که اکنون در نيمکره شمالي فصل آنفولانزا است و علائم COVID-19 از قبيل سرفه يا تب مي‌تواند مشابه علائم آنفولانزا يا سرماخوردگي که بسيار هم شايع هستند، باشد. 

رعايت نکات بهداشتي دست‌ها (شستشوي مرتب دست‌ها) و بهداشت تنفسي را ادامه دهيد و واکسيناسيون کودکان خود را به موقع انجام دهيد تا کودک‌تان درمقابل ساير ويروس‌ها و باکتري‌هاي بيماري‌زا در امان باشد. 

در مورد ساير عفونت‌هاي دستگاه تنفسي از قبيل آنلفولانزا، اگر خودتان يا کودکتان علائمي دارد،  از همان ابتدا کمک پزشکي بگيريد و سعي کنيد که از حضور در اماکن عمومي (محل کار، مدارس وسايل نقليه عمومي)خودداري کنيد، تا از سرايت به ديگران جلوگيري شود.  

 

اگر يکي از افراد خانواده علائم بيماري را داشته باشد چه کار بايد کرد؟

اگر شما يا کودکتان تب، سرفه يا تنگي نفس داريد، بايد از همان ابتداي بروز علائم از پزشک کمک بخواهيد. اگر به مناطقي که COVD-19 در آنجا گزارش شده سفر کرده‌ايد، يا اگر در تماس با فردي بوده‌ايد که به‌تازگي به يکي از چنين مناطقي سفر کرده و علائم تنفسي دارد، با پزشک خود يا با کارمندان بهداشت تماس بگيريد و موضوع را با آنها درميان گذاشته و مشورت کنيد. 

 

آيا بايستي کودکم را در خانه نگهدارم و به مدرسه نفرستم؟

اگر کودک شما علائم بيماري را دارد، از پزشک کمک بخواهيد و به دستوراتي که پزشک يا کارمند بهداشتي مي‌دهد عمل کنيد. درغير اينصورت، همچون ساير عفونت‌هاي دستگاه تنفسي از قبيل آنفولانزا، اگر کودکتان علائم بيماري دارد، وي را در خانه بستري کنيد و به خوبي از او مراقبت کنيد و به اماکن عمومي نرويد تا بيماري به ديگران سرايت نکند. 

اگر کودکتان علائمي مثل تب يا سرفه ندارد، و اگر بخشنامه‌اي راجع به بهداشت عمومي يا توصيه‌هاي رسمي مشابه ديگري درخصوص مدارس دريافت نکرده‌ايد، بهتر است که کودک‌تان را به مدرسه بفرستيد. 

به‌جاي اين که کودکان را از مدرسه دور نگهداريد، به آنها آموزش دهيد که دستهاي‌شان را خوب بشويند و اقدامات بهداشتي مربوط به تنفس را در مدرسه و ساير اماکن انجام دهند، از جمله شستشوي مرتب دست‌ها، پوشاندن دهان به هنگام عطسه يا سرفه با دستمال يا آرنج خم شده، و سپس انداختن دستمال داخل سطل دربسته، لمس نکردن چشم‌ها، دهان يا بيني اگر دست‌ها کاملاً شسته نشده‌اند.    

بهترين راه شستن کامل دست‌ها چگونه است؟    

?. شير آب را باز کنيد و دست‌ها را زير آن بگيريد

?. تمام دست‌تان را به صابون آغشته کنيد

?. تمام سطوح دست‌ها را به مدت حداقل ?? ثانيه با صابون بماليد، از جمله پشت دستها، ميان انگشتان و زير ناخن‌ها

?. دست‌ها را کاملاً با آب بشوييد

?. دست‌ها را با دستمال تميز يا حوله يک‌بار مصرف خشک کنيد

?. دست‌ها را مرتب بشوييد، به خصوص قبل از خوردن، بعد از فين کردن، سرفه يا عطسه و دستشويي. 

?. اگر آب و صابون در دسترس نداريد، از ژل شستشوي دست الکلي با حداقل ?? الکل استفاده کنيد. اگر دستان‌تان به صورت مشهود کثيف هستند، حتماً با آب و صابون بشوييد. 

 

به هنگام سفر، چه اقدامات احتياط‌آميزي بايستي براي خانواده‌ام به کار گيرم؟

هرکسي که قصد سفر خارجي دارد، بايستي قبل از سفر راهنماي سفر و نکات ايمني کشور مقصد را درخصوص هرگونه محدوديت ورود، شرايط قرنطينه ورود يا هر توصيه ايمني مربوط به سفر را بررسي کند.  

علاوه بر رعايت اقدامات احتياطي استاندارد به هنگام سفر و به منظور جلوگيري از قرنطينه شدن يا بروز هرمشکلي به هنگام بازگشت به کشور خود، توصيه مي‌شود که آخرين به‌روزرساني‌ها درخصوص COVID-19 را در وبسايت «انجمن حمل و نقل هوايي بين المللي» ملاحظه فرماييد که شامل فهرستي از کشورها و محدوديت‌هاي اعمالي مربوطه است.

در حين سفر، والدين بايستي اقدامات بهداشتي استاندارد را براي خود و کودکان‌شان به‌کار بگيرند؛ دست‌هاي خود را مرتب بشويند يا از ضدعفوني‌کننده 60 % الکلي استفاده کنند، بهداشت تنفسي را رعايت کنند (به هنگام عطسه يا سرفه جلوي دهان و بيني خود را با آرنج خم شده يا دستمال بپوشانند و دستمال مصرف شده را هرچه سريع‌تر دور بريزند) و از تماس نزديک با هرکسي که عطسه يا سرفه مي‌کند بپرهيزند. به علاوه، توصيه مي‌شود که والدين هميشه ژل ضدعفوني کننده دست، دستمال يکبار مصرف، و دستمال مرطوب همراه داشته باشند.

ساير توصيه ها شامل موارد زير است:

به محض ورود به هواپيما يا ساير وسايط نقليه، صندلي­، دسته صندلي، صفحه لمسي مانيتور مقابل‌تان و ... را با دستمال مرطوب تميز کنيد. همچنين وقتي به هتل يا محل اقامت خود و کودک‌تان رسيديد، با استفاده از دستمال مرطوب تمامي صفحه کليدها، دستگيره درها، دستگاه‌هاي کنترل از راه دور، و ... را تميز کنيد.